Ranking Web Pendidikan
Klik utk lihat senarai...
Cgu, ank sy dlm thn 5 dan lmh dlm sub sains.. Sy amat ssh hati krn thn dpn dia pula akan mnduduki upsr. sy mncari2 tips utk sy praktikkn pd ank sy dan di ruangan ini sy temui segalanya.. Ats usaha cgu ini sy mndpt bnyk pengetahuan.. Terima kasih ats usaha cgu semoga diberkati segala ilmu yg dikongsikan brsama... (ummiS 8sept11 12.14am) Klik
Log in
Who is online?
In total there are 15 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 15 Guests None
Most users ever online was 436 on Mon Sep 20, 2010 10:16 pm
Latest topics
» Detergent, suggestions by samuelbass Sun Jan 09, 2022 4:38 pm
» Nak beli mesin basuh
by samuelbass Sun Jan 09, 2022 4:32 pm
» Sila perkenalkan diri anda... tp tdk wajiblah...
by Admin Thu Jun 18, 2015 9:54 am
» soalan BM
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:53 pm
» LATIHAN BAHASA MELAYU UPSR
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:49 pm
» pecahan
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:41 pm
» Karangan : GURU SAYA
by 'Ainun Najihah Tue May 19, 2015 3:55 pm
» 14 Perkara Utama Mengenai Fail Meja
by salshark58 Tue May 12, 2015 9:33 am
» SOALAN KBAT
by syrfna Sun Apr 26, 2015 9:08 pm
» Nak atasi subjek yang x pernah lulus !
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:50 pm
» Kawan nk x???
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:48 pm
» WAJIB DAFTAR SEBAGAI AHLI FORUM
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:47 pm
» BARU atau BAHARU
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:41 pm
» talk in english, IF YOU DARE!
by Nuhaaa98 Tue Mar 17, 2015 10:41 pm
» geografi NOTA
by logapriya.murugaiah Sat Nov 29, 2014 7:44 pm
» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 1:06 pm
» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 12:36 pm
» math : Strawberry
by ijibang Wed Nov 26, 2014 1:21 am
» Salam Kenal
by erwinmaya Mon Nov 03, 2014 11:42 am
» English Grammar Exercises
by M.TASHVEENA* Sat Oct 18, 2014 11:16 am
» berkongsi belajar Matematik
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:49 pm
» BAHASA MELAYU
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:40 pm
» Koleksi bank soalan UPSR
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:32 pm
» Sport Day
by M.TASHVEENA* Sat Oct 11, 2014 10:08 pm
» SIMPULAN BAHASA
by M.TASHVEENA* Sun Oct 05, 2014 4:29 pm
FMB Chatbox
Kawalan Kelas
3 posters
Page 1 of 1
Kawalan Kelas
Salam to all..
Di sini aku nak menulis sedikit tentang guru-guru yang mempunyai pelbagai kebolehan dan kebijaksanaan .
Dalam konteks pengajaran ramai guru tiada masalah. Setelah menerima latihan selama bertahun di Universiti atau di maktab perguruan mereka pasti saja mempunyai kebolehan tersendiri. Aku kagumi kelebihan guru-guru ini namun kelemahan yang ketara ialah kebolehan mengawal kelas terutama apabila melibatkan kelas-kelas yang terkebelakang.
Terdapat pelabagai ciri pelajar yang menghuni kelas-kelas ini. Bermula dengan yang mahu belajar tetapi agak lambat dan i yang kurang minat hingga kepada langsung tak berminat dalam pelajaran.
Mereka ini akan melakukan perkara yang berbeza ketika proses P/P. Kegagalan guru mengurus situasi ini akan menyebabkan keseluuhan objektif pengajaran pada hari itu gagal. Maka .. apa cikgu nak buat?
Segalanya bermula dengan diri cikgu sendiri..
1. Adakah cikgu bersedia pada hari itu
Pengurusan diri secara fizikal dan mental amat penting kerana apa sahaja yang perasaan dan tinglah laku cikgu mempunyai kesan dalam pengajaran cikgu.(Pengurusan diri secara fizikal dan mental korang fikir sendiri la! lu cikgu ma!)
2. Kedudukan pelajar dalam kelas .. adakah seperti sepatutnya?
Menentukan kedudukan pelajar dalam kelas adalah penting kerana ia boleh membantu mengekang pelajar berbuat sesuatu yang tidak diperlukan semasa proses p/p.
Kriteria menentukan kedudukan pelajar dalam kelas
a. bentuk fizikal (memudahkan pengawasan)
b. sikap semasa proses p/p (suka bising, khayal, buat keje lain dll >
tempatkan di depan.
c. kawan yang sama sikap ( pisahkan meraka)
Nanti aku sambung kalau ada masa... heheh
selamat berkenalan kawan-kawan
sehingga bertemu lagi.
*meransang pelajar untuk turut serta dalam pembelajaran yang mana akan membuatkan kelas lebih terkawal*
Di sini aku nak menulis sedikit tentang guru-guru yang mempunyai pelbagai kebolehan dan kebijaksanaan .
Dalam konteks pengajaran ramai guru tiada masalah. Setelah menerima latihan selama bertahun di Universiti atau di maktab perguruan mereka pasti saja mempunyai kebolehan tersendiri. Aku kagumi kelebihan guru-guru ini namun kelemahan yang ketara ialah kebolehan mengawal kelas terutama apabila melibatkan kelas-kelas yang terkebelakang.
Terdapat pelabagai ciri pelajar yang menghuni kelas-kelas ini. Bermula dengan yang mahu belajar tetapi agak lambat dan i yang kurang minat hingga kepada langsung tak berminat dalam pelajaran.
Mereka ini akan melakukan perkara yang berbeza ketika proses P/P. Kegagalan guru mengurus situasi ini akan menyebabkan keseluuhan objektif pengajaran pada hari itu gagal. Maka .. apa cikgu nak buat?
Segalanya bermula dengan diri cikgu sendiri..
1. Adakah cikgu bersedia pada hari itu
Pengurusan diri secara fizikal dan mental amat penting kerana apa sahaja yang perasaan dan tinglah laku cikgu mempunyai kesan dalam pengajaran cikgu.(Pengurusan diri secara fizikal dan mental korang fikir sendiri la! lu cikgu ma!)
2. Kedudukan pelajar dalam kelas .. adakah seperti sepatutnya?
Menentukan kedudukan pelajar dalam kelas adalah penting kerana ia boleh membantu mengekang pelajar berbuat sesuatu yang tidak diperlukan semasa proses p/p.
Kriteria menentukan kedudukan pelajar dalam kelas
a. bentuk fizikal (memudahkan pengawasan)
b. sikap semasa proses p/p (suka bising, khayal, buat keje lain dll >
tempatkan di depan.
c. kawan yang sama sikap ( pisahkan meraka)
Nanti aku sambung kalau ada masa... heheh
selamat berkenalan kawan-kawan
sehingga bertemu lagi.
*meransang pelajar untuk turut serta dalam pembelajaran yang mana akan membuatkan kelas lebih terkawal*
cikguali- MBF New Member
- Number of posts : 2
Registration date : 29/05/2009
Re: Kawalan Kelas
bagus perkongsian ini cikgu... thanks...
tp, saya pindahkan ke ruangan Perkongsian Bestari... kita teruskan perbincangan di sana...
tp, saya pindahkan ke ruangan Perkongsian Bestari... kita teruskan perbincangan di sana...
Cikgu X- Special Rank
- Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008
Re: Kawalan Kelas
memang tu, bukan mudah utk mengawal kelas2 yg 'terkebelakang'... hanya guru2 yg komited & 'istimewa' mampu mengawal & mengubah kelas tersebut...
Cikgu X- Special Rank
- Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008
Re: Kawalan Kelas
Salam perkenalan
Okay, Cikgu Ali dan Cikgu X, perkongsian tentang topik ni bagus dan bermakna.
Malangnya Cikgu Ali dah janji nak kongsi tips-tips lagi.. tapi dah lama rasanya tempoh waktu Cikgu tak post.. tengok tarikh forum ni di'post', bulan Mei lepas... fuhh lama betul, hak3..
Okay, di sini saya nak kongsi apa yg minda saya fikirkan.. ok sebelum tu, sedikit background information ttg saya - masih menuntut di Institut Pendidikan Guru (IPGM) sbg guru pelatih ijazah..dan insya Allah pada 2011 akan menamatkan pengajian
Semasa dlm tempoh tu, saya dah 4 kali menjalani ROS (Rncngn Orientasi Sekolah). Ada bbrapa kali saya dan rakan2 diminta untuk jadi cikgu relief.. kelas yg sukar dikawal sememangnya kelas belakang. tapi Alhamdulillah, kelas yg ADVANCE takde masalah utk dikawal.
Tapi mungkin sebab kami kurang pengalaman agaknya,,, dan pada pendapat saya, murid2 kelas belakang mmg akan naik tanduk kalau cikgu-cikgu fresh n muda2 handle kelas mereka..
sebab tu kami merasai kesukaran dlm mengawal kelas belakang ni.. sebab jarak usia guru pelatih lebih kurang sebaya dgn usia abang atau kakak mereka saja, jadi mindset diorang adalah guru pelatih adalah abang2 bagi mereka.
Jadi, sudi lah kiranya Cikgu X, atau mana2 cikgu yang membaca post saya ni berkongsi tips2 berkesan untuk kawalan kelas... Terima kasih
Okay, Cikgu Ali dan Cikgu X, perkongsian tentang topik ni bagus dan bermakna.
Malangnya Cikgu Ali dah janji nak kongsi tips-tips lagi.. tapi dah lama rasanya tempoh waktu Cikgu tak post.. tengok tarikh forum ni di'post', bulan Mei lepas... fuhh lama betul, hak3..
Okay, di sini saya nak kongsi apa yg minda saya fikirkan.. ok sebelum tu, sedikit background information ttg saya - masih menuntut di Institut Pendidikan Guru (IPGM) sbg guru pelatih ijazah..dan insya Allah pada 2011 akan menamatkan pengajian
Semasa dlm tempoh tu, saya dah 4 kali menjalani ROS (Rncngn Orientasi Sekolah). Ada bbrapa kali saya dan rakan2 diminta untuk jadi cikgu relief.. kelas yg sukar dikawal sememangnya kelas belakang. tapi Alhamdulillah, kelas yg ADVANCE takde masalah utk dikawal.
Tapi mungkin sebab kami kurang pengalaman agaknya,,, dan pada pendapat saya, murid2 kelas belakang mmg akan naik tanduk kalau cikgu-cikgu fresh n muda2 handle kelas mereka..
sebab tu kami merasai kesukaran dlm mengawal kelas belakang ni.. sebab jarak usia guru pelatih lebih kurang sebaya dgn usia abang atau kakak mereka saja, jadi mindset diorang adalah guru pelatih adalah abang2 bagi mereka.
Jadi, sudi lah kiranya Cikgu X, atau mana2 cikgu yang membaca post saya ni berkongsi tips2 berkesan untuk kawalan kelas... Terima kasih
Cikgu Sensei- MBF Member (B)
- Number of posts : 78
Age : 38
Location : Cheras / Tg Malim
Humor : Teaching is not a mere profession. Teaching is responsibility, teaching requires knowledge n skills. Teaching is JIHAD FI SABILILLAH
Registration date : 25/11/2009
Similar topics
» TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS
» Karangan berdasarkan bahan ransangan-Penebangan hutan tanpa kawalan
» Ciri Kelas Perkataan BI
» Prestasi anda dlm kelas
» macam mana nak ajar student kelas akhir?
» Karangan berdasarkan bahan ransangan-Penebangan hutan tanpa kawalan
» Ciri Kelas Perkataan BI
» Prestasi anda dlm kelas
» macam mana nak ajar student kelas akhir?
Page 1 of 1
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum