Ranking Web Pendidikan
Klik utk lihat senarai...
Cgu, ank sy dlm thn 5 dan lmh dlm sub sains.. Sy amat ssh hati krn thn dpn dia pula akan mnduduki upsr. sy mncari2 tips utk sy praktikkn pd ank sy dan di ruangan ini sy temui segalanya.. Ats usaha cgu ini sy mndpt bnyk pengetahuan.. Terima kasih ats usaha cgu semoga diberkati segala ilmu yg dikongsikan brsama... (ummiS 8sept11 12.14am) Klik
Log in
Who is online?
In total there are 33 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 33 Guests None
Most users ever online was 436 on Mon Sep 20, 2010 10:16 pm
Latest topics
» Detergent, suggestions by samuelbass Sun Jan 09, 2022 4:38 pm
» Nak beli mesin basuh
by samuelbass Sun Jan 09, 2022 4:32 pm
» Sila perkenalkan diri anda... tp tdk wajiblah...
by Admin Thu Jun 18, 2015 9:54 am
» soalan BM
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:53 pm
» LATIHAN BAHASA MELAYU UPSR
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:49 pm
» pecahan
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:41 pm
» Karangan : GURU SAYA
by 'Ainun Najihah Tue May 19, 2015 3:55 pm
» 14 Perkara Utama Mengenai Fail Meja
by salshark58 Tue May 12, 2015 9:33 am
» SOALAN KBAT
by syrfna Sun Apr 26, 2015 9:08 pm
» Nak atasi subjek yang x pernah lulus !
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:50 pm
» Kawan nk x???
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:48 pm
» WAJIB DAFTAR SEBAGAI AHLI FORUM
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:47 pm
» BARU atau BAHARU
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:41 pm
» talk in english, IF YOU DARE!
by Nuhaaa98 Tue Mar 17, 2015 10:41 pm
» geografi NOTA
by logapriya.murugaiah Sat Nov 29, 2014 7:44 pm
» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 1:06 pm
» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 12:36 pm
» math : Strawberry
by ijibang Wed Nov 26, 2014 1:21 am
» Salam Kenal
by erwinmaya Mon Nov 03, 2014 11:42 am
» English Grammar Exercises
by M.TASHVEENA* Sat Oct 18, 2014 11:16 am
» berkongsi belajar Matematik
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:49 pm
» BAHASA MELAYU
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:40 pm
» Koleksi bank soalan UPSR
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:32 pm
» Sport Day
by M.TASHVEENA* Sat Oct 11, 2014 10:08 pm
» SIMPULAN BAHASA
by M.TASHVEENA* Sun Oct 05, 2014 4:29 pm
FMB Chatbox
Indikator Amalan Kreativiti bagi Proses Kreatif Terarah
Page 1 of 1
Indikator Amalan Kreativiti bagi Proses Kreatif Terarah
Indikator Amalan Kreativiti bagi Proses Kreatif Terarah
Setiap fasa dalam model Proses Kreatif Terarah melibatkan kemahiran utama sebagai asas bagi fasa tersebut. Kemahiran utama itu pula diperincikan melalui indikator amalan kreativiti seperti yang diperlihatkan dalam Jadual di bawah. Indikator dalam amalan kreativiti tersebut dapat dijadikan rujukan dan diaplikasikan oleh guru dalam pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran.
.
Setiap fasa dalam model Proses Kreatif Terarah melibatkan kemahiran utama sebagai asas bagi fasa tersebut. Kemahiran utama itu pula diperincikan melalui indikator amalan kreativiti seperti yang diperlihatkan dalam Jadual di bawah. Indikator dalam amalan kreativiti tersebut dapat dijadikan rujukan dan diaplikasikan oleh guru dalam pelaksanaan pengajaran dan pembelajaran.
Kemahiran Utama | Indikator Amalan |
1.0 Fasa Persediaan | |
1.1 Pemerhatian Membuat pemerhatian aktif untuk mengumpul maklumat. | 1.1.1 Menggunakan deria penglihatan, pendengaran, sentuhan, rasa atau bau. 1.1.2 Menumpukan pemerhatian kepada objek,perkataan, ayat atau teks secara menyeluruh. 1.1.3 Menggunakan alat, radas, bahan, instrumen atau spesimen yang sesuai. 1.1.4 Mengendalikan alat, radas, bahan, instrumen atau spesimen dengan betul. 1.1.5 Menggunakan pelbagai kaedah atau prosedur yang sesuai. 1.1.6 Mengenal pasti ciri objek, situasi atau fenomena dengan tepat. 1.1.7 Mendapatkan makna dengan betul. 1.1.8 Mengenal pasti objek, situasi atau fenomena sekeliling yang berkaitan. |
1.2 Analisis Menganalisis maklumat dengan menghuraikan bahagian kepada yang lebih kecil bagi memahami sesuatu. | 1.2.1 Mengenal pasti persamaan dan perbezaan dengan betul. 1.2.2 Mengasingkan maklumat berdasarkan kriteria tertentu. 1.2.3 Mengumpulkan maklumat berdasarkan kriteria tertentu. 1.2.4 Menyusun maklumat mengikut kriteria tertentu. 1.2.5 Mengesan sebab berdasarkan maklumat berwibawa. 1.2.6 Mengkaji kesan baik dan kesan buruk 1.2.7 Mengimbas kembali idea. 1.2.8 Mencari banyak bukti yang diterima dan disokong berdasarkan fakta dan maklumat. |
Re: Indikator Amalan Kreativiti bagi Proses Kreatif Terarah
.
.
Kemahiran Utama | Indikator Amalan |
2.0 Fasa Imaginasi | |
2.1 Penjanaan idea Menghasilkan ideaidea yang berkaitan dengan sesuatu perkara. | 2.1.1. Menghasilkan idea-idea baharu yang banyak (yang mungkin benar atau tidak pasti tetapi logik). 2.1.2. Menghasilkan idea secara berterusan. 2.1.3. Menghasilkan idea yang bermakna. 2.1.4. Mencari hubung kait, gabung jalin atau corak berdasarkan maklumat yang ada. |
2.2 Sintesis idea Menggabungkan maklumat yang berasingan untuk menghasilkan dan memilih sesuatu. | 2.2.1 Membuat kesimpulan, membuat pengitlakan dan membina tajuk. 2.2.2 Menghasilkan bentuk komunikasi yang unik –lukisan, kraf, binaan, peta, rajah, puisi, muzik, lagu, karangan, laporan dan lakaran. 2.2.3 Menentukan maklumat diperoleh mencukupi dan memastikan sama ada maklumat tambahan diperlukan. 2.2.4 Membuat keputusan tentang sintesis akhir. 2.2.5 Membincang kebaikan atau kelebihan dan keburukan atau kekurangan yang menjurus kepada keputusan akhir. 2.2.6 Mencabar dan menilai maklumat baharu yang diperoleh sama ada memerlukan tindakan susulan atau diketepikan. 2.2.7 Membuat refleksi yang berterusan. |
Re: Indikator Amalan Kreativiti bagi Proses Kreatif Terarah
.
.
Kemahiran Utama | Indikator Amalan |
3.0 Fasa Perkembangan | |
3.1 Penambah baikan Membuat penambahbaikan untuk mengembangkan atau mempelbagaikan sesuatu idea untuk meningkatkan mutu atau keindahan hasil karya atau ciptaan | 3.1.1. Menokok tambah idea. 3.1.2. Mengubah suai idea. 3.1.3. Memberi pelbagai penerangan rasional tentang idea. 3.1.4. Memberi pelbagai contoh berkaitan dengan tugasan. 3.1.5. Memberi pelbagai kategori atau aspek. |
3.2 Menilai Membuat pertimbangan tentang sesuatu perkara | 3.2.1 Memberi alasan yang tepat untuk menerima atau menolak idea. 3.2.2 Menyatakan kekuatan dan kelemahan, kebaikan dan keburukan, kelebihan dan kekurangan berdasarkan bukti atau alasan tertentu. 3.2.3 Membuat wajaran dengan betul. 3.2.4 Membuat pilihan berdasarkan kenyataan atau fakta sebenar dan tidak dipengaruhi oleh perasaan atau prasangka. |
Re: Indikator Amalan Kreativiti bagi Proses Kreatif Terarah
.
.
Kemahiran Utama | Indikator Amalan |
4.0 Fasa Tindakan | |
4.1 Pelaksanaan Menyampaikan dan mempersembahkan idea atau menghasilkan prototaip | 4.1.1 Menghuraikan idea kepada butiran atau bahagian yang lebih kecil dan khusus. 4.1.2 Menyusun idea secara tersusun dan mudah difahami. 4.1.3 Menghasilkan idea tidak sama dengan orang lain, idea tidak seperti yang biasa dan idea yang belum ada atau frekuensi ideanya kecil. |
4.2 Amalan berterusan Peka kepada perkara di sekeliling dan menjana idea untuk berkreatif. | 4.2.1 Peka kepada perkara di sekeliling. 4.2.2 Membuat pemerhatian untuk mengenal pasti masalah, kesilapan dan kelemahan. 4.2.3 Mempraktikkan proses kreatif untuk menghasilkan idea baharu secara berterusan. |
Re: Indikator Amalan Kreativiti bagi Proses Kreatif Terarah
indikator amalan ini boleh di muat turun di sini (format pdf)... http://www.ziddu.com/download/15728790/IndikatorAmalanKreativitibagiProsesKreatifTerarah.pdf.html
Similar topics
» Model Proses Kreatif Terarah
» Perkaitan Proses Kreatif Terarah dengan Model Pengajaran dan Pembelajaran
» Indikator Kreativiti utk Sains
» Kursus Pemantapan Pedagogi Guru Sains & Matematik (Kreativiti Dlm P&P) Bagi Jurulatih Negeri 2011
» Mengapa Guru & Murid Perlu Kreatif & Inovatif?
» Perkaitan Proses Kreatif Terarah dengan Model Pengajaran dan Pembelajaran
» Indikator Kreativiti utk Sains
» Kursus Pemantapan Pedagogi Guru Sains & Matematik (Kreativiti Dlm P&P) Bagi Jurulatih Negeri 2011
» Mengapa Guru & Murid Perlu Kreatif & Inovatif?
Page 1 of 1
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum