FORUM MARI BELAJAR
Selamat datang ke Forum Mari Belajar (MBF)... sila login/daftar... pendaftaran percuma, sangat mudah, sangat cepat & tidak cerewet... ada ruangan yg anda tdk dpt lihat jika tidak login...

Terima kasih atas kunjungan anda...
Ranking Web Pendidikan
Free Ranking System For Malaysian School's Sites and Portals

Klik utk lihat senarai...

ILMU YANG TIDAK TERNILAI... Cgu, ank sy dlm thn 5 dan lmh dlm sub sains.. Sy amat ssh hati krn thn dpn dia pula akan mnduduki upsr. sy mncari2 tips utk sy praktikkn pd ank sy dan di ruangan ini sy temui segalanya.. Ats usaha cgu ini sy mndpt bnyk pengetahuan.. Terima kasih ats usaha cgu semoga diberkati segala ilmu yg dikongsikan brsama... (ummiS 8sept11 12.14am) Klik

Log in

I forgot my password

Who is online?
In total there are 10 users online :: 0 Registered, 0 Hidden and 10 Guests

None

[ View the whole list ]


Most users ever online was 436 on Mon Sep 20, 2010 10:16 pm
Latest topics
» Sila perkenalkan diri anda... tp tdk wajiblah...
by Admin Thu Jun 18, 2015 9:54 am

» soalan BM
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:53 pm

» LATIHAN BAHASA MELAYU UPSR
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:49 pm

» pecahan
by daniya2003 Sat May 23, 2015 8:41 pm

» Karangan : GURU SAYA
by 'Ainun Najihah Tue May 19, 2015 3:55 pm

» 14 Perkara Utama Mengenai Fail Meja
by salshark58 Tue May 12, 2015 9:33 am

» SOALAN KBAT
by syrfna Sun Apr 26, 2015 9:08 pm

» Nak atasi subjek yang x pernah lulus !
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:50 pm

» Kawan nk x???
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:48 pm

» WAJIB DAFTAR SEBAGAI AHLI FORUM
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:47 pm

» BARU atau BAHARU
by Admin Mon Apr 06, 2015 7:41 pm

» talk in english, IF YOU DARE!
by Nuhaaa98 Tue Mar 17, 2015 10:41 pm

» geografi NOTA
by logapriya.murugaiah Sat Nov 29, 2014 7:44 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 1:06 pm

» bahasa melayu
by logapriya.murugaiah Fri Nov 28, 2014 12:36 pm

» math : Strawberry
by ijibang Wed Nov 26, 2014 1:21 am

» Salam Kenal
by erwinmaya Mon Nov 03, 2014 11:42 am

» English Grammar Exercises
by M.TASHVEENA* Sat Oct 18, 2014 11:16 am

» berkongsi belajar Matematik
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:49 pm

» BAHASA MELAYU
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:40 pm

» Koleksi bank soalan UPSR
by M.TASHVEENA* Sun Oct 12, 2014 8:32 pm

» Sport Day
by M.TASHVEENA* Sat Oct 11, 2014 10:08 pm

» SIMPULAN BAHASA
by M.TASHVEENA* Sun Oct 05, 2014 4:29 pm

» English Grammar Exercises 1
by M.TASHVEENA* Sat Oct 04, 2014 8:52 pm

» Body Mass Index (BMI) @ Index Jisim Badan
by cahaya suci Sun Sep 21, 2014 3:03 pm

FMB Chatbox


NOTIS / IKON MBF
TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS - Page 2 Stress10 TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS - Page 2 Ikon_b10 TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS - Page 2 Andadibuli TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS - Page 2 Berikanper TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS - Page 2 Ikon_j10 TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS - Page 2 Ikon_a11 TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS - Page 2 Ikon_a12
Online English Dictionary
www.educationatlas.com
16731 blu 0
online education degrees
Pengunjung / Visitors


TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Page 2 of 2 Previous  1, 2

Go down

TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS - Page 2 Empty TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by JCJUE on Fri Dec 12, 2008 8:31 am

First topic message reminder :

HYe!! kepada cikgu-cikgu semua..

saya baru sahaja menjadi guru. semuanya ok kecuali saya mengalami masalah untuk mengawal murid, terutama murid2 dari kelas kurang pandai.. ade tak cikgu2 disini yang ada tips/petua/pendapat yang boleh dikongsi bersama? terima kasih...
JCJUE
JCJUE
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 79
Age : 38
Location : Selangor
Registration date : 11/12/2008

View user profile

Back to top Go down


TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS - Page 2 Empty Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by woaswi on Wed Aug 26, 2009 3:33 pm

Jaga Penampilan
- murid - murid suka guru yang sentiasa kemas dan rapi

Yakin Diri
- murid - murid suka guru yang berkeyakinan semasa menyampaikan ilmu dan di tambah dengan unsur kecindan ( jenaka ) yang tidak berlebihan

Penyayang
- usap kepala (jantina sama ), dengan cara ini, murid menjadi rapat dengan guru dan merasakan dirinya dihargai

woaswi
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 1
Registration date : 26/08/2009

View user profile

Back to top Go down

TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS - Page 2 Empty Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by yuqi on Wed Aug 26, 2009 5:12 pm

Saya selepas raya saya nak pergi ke khemah tah nama apa bukit tu? tetapi tak jadi pergi kerana, ada H1N1.
yuqi
yuqi
MBF Member (C)
MBF Member (C)

Number of posts : 69
Location : Kuala Lumpur
Humor : Selamat Tahun Baru 2010
Registration date : 20/06/2009

View user profile

Back to top Go down

TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS - Page 2 Empty Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by KAY on Wed Aug 26, 2009 10:59 pm

kenapa nak batalkan perkhemahan kamu itu pakai sajalah mask tapi sekarang ni mask semakin mahal hari itu saya pergi farmasi dan beli mask 50 keping RM15 sahajaselepas sebulan saya pergi ke farmasi itu untuk membeli mask itu saya terkejut kerana harga mask sekarang RM20 affraid [quote="yuqi"]Saya selepas raya saya nak pergi ke khemah tah nama apa bukit tu? tetapi tak jadi pergi kerana, ada H1N1.[/quote/]
KAY
KAY
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 371
Registration date : 16/11/2008

View user profile

Back to top Go down

TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS - Page 2 Empty Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by ijoke23 on Thu Aug 27, 2009 10:01 am

Cikgu Diya99..

betul mcm cikguX kata. kebiasaan.
walaupun manja @ tak takut. kita kena buatkan kebiasaan mereka dengar cakap kita. maksudnya kena bagi takut sikit laa. body contact sikit. bila dah kebiasaan.. ok laa..

bagus mcm cikgu Diya99 ni.. bila budak mcm ni.. dia tak takut utk bercakap.. cuma kena controll..

ini laa dipanggil cllassroom control.. @ classroom routines.. rutin untuk duduk. rutin utk jawab. rutin utk keluar. mcm2 lagi..

tapi kadang2 budak2 ni mmg out of control biasa laa tu. budak2. mmg suka main Smile

ijoke23
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 10
Location : Pulau Pinang
Registration date : 20/07/2009

View user profile

Back to top Go down

TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS - Page 2 Empty Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by zuriaf on Thu Aug 27, 2009 5:23 pm

but...

not all students naugthy and 'degil'.... Very Happy Sad Sad pale Twisted Evil Evil or Very Mad geek lol!
zuriaf
zuriaf
MBF Member (B)
MBF Member (B)

Number of posts : 78
Location : Kulim,Kedah
Humor : PeAcE...
Registration date : 20/08/2009

View user profile

Back to top Go down

TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS - Page 2 Empty Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by sitimusiahm on Sat Apr 10, 2010 4:08 pm

rasa-rasanya kena lebih menumpukan kepada perancangan
penulisan objektif pengajaran, pemeringkatan dan aktiviti semasa aktiviti pengajaran dan pembelajaran .Mungkin juga ini dapat membantu membuat pengubahsuaian kepada suasana pembelajaran.Barangkali juga penggunaan alat bantu yang sedia ada di sekolah ataupun jika tidak mempunyai alat bantu yang sepatutnya dikehendaki, kena suruh murid buat inovasi sikit kot bagi mereka sibuk dan tak ada masa nak buat songeh...saya pun tak tau sangat..

sitimusiahm
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 3
Registration date : 10/04/2010

View user profile

Back to top Go down

TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS - Page 2 Empty Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by nur alwani on Sat Apr 10, 2010 4:17 pm

salam..
maaf kalu mengganggu..
kalu berdasarkan pengalaman nur..
nur selalunya sebelum memulakan pengajaran nur akan wat pelajar senang dulu..
macam try borak ngan pelajar2.
biar diorang epe..
tapi borak 2 berpada2 la..
kalu kita masuk kelas n terus mengajar tanpa sebarang pendedahan
naik gila la pelajar2. TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS - Page 2 Drunken_smilie

hehe... TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS - Page 2 Icon_redface
nur alwani
nur alwani
Moderator
Moderator

Number of posts : 136
Age : 29
Location : malaysia
Humor : JANGAN LETAKKAN KEESAAN ALLAH DI DALAM AKAL FIKIRAN KITA. SETINGGI-TINGGI ILMU DUNIA INI YANG MAMPU KITA KECAPI HANYALAH UMPAMA SETITIS AIR DI LAUTAN
Registration date : 17/02/2010

View user profile

Back to top Go down

TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS - Page 2 Empty Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by Cikgu X on Sun Apr 11, 2010 10:43 pm

kawalan murid dlm kelas mmg sangat penting sb itulah yg akan menjamin sama ada pnp kita berjalan lancar & berkesan atau bgmana... kegagalan mengawal murid bermakna gagal menyampaikan pnp dgn baik & berkesan..

_________________mbf...
TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS - Page 2 To_tea16
Cikgu X
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS - Page 2 Empty Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by nurulching on Tue Jun 01, 2010 8:44 pm

pada pendapat saya...4 perkara penting..iaitu..
AUTHORiTY-who incharge in the class?

RULES-set rules for class control

CREDIBILITY=teacher ability to do what he say??

respects=student to look up their teacher..

1st impression when enter the classa very important..because students will observe yourself then figure what our weakness or strength..then.,...for they will take action either to repects or bully teachers..

We need to remember that ":START WRONGLY,END BADLY",,,,,


Last edited by nurulching on Wed Jun 02, 2010 7:47 pm; edited 1 time in total (Reason for editing : typing error)

nurulching
MBF Junior Member
MBF Junior Member

Number of posts : 33
Age : 38
Location : kinabatangan
Registration date : 27/04/2010

View user profile

Back to top Go down

TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS - Page 2 Empty Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by Idz on Tue Jun 01, 2010 10:53 pm

Setuju 100% dengan pandangan nurulching...
Itulah saya saya selalu buat khususnya berhadapan dengan murid pada kali yang pertama mengajar saya mereka. Selalulah bertindak dengan tekal dan tetap selari dengan apa yang diucapkan...

Isunya adalah kita berbuat demikian bukan untuk mengerun dan mengancam mereka tetapi mereka seharusnya sedar akan kepentingan disiplin dan matlamat pada sesi pengajaran dan pembelajaran sedang berlangsung.
Idz
Idz
MBF Senior Member
MBF Senior Member

Number of posts : 452
Registration date : 31/01/2009

View user profile

Back to top Go down

TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS - Page 2 Empty Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by GU DA'A10 on Wed Jul 07, 2010 10:53 am

BETUL...apa cikgu x kata tu...kita sebagai guru, ubat yang
utama ialah kesabaran...kalau murid terlalu pasif pun kita juga yang sakit hati...jadi cikgu kena pandai dan kreatif merancang aktiviti yang boleh menarik dan mengasyikkan perhatian mereka....moga jadi guru yang disayangi .....

GU DA'A10
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 3
Registration date : 06/07/2010

View user profile

Back to top Go down

TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS - Page 2 Empty Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by NURAIDAH on Sun Jul 25, 2010 5:56 pm

murid2 d kls blkg ni biasanya perlukan perhatian lebih....so, jd la kwn kpd mereka dan mrk suka nama2 mrk dipanggil utk memberi sebarang respon- tak kira la samada jwpn mrk salah atau tidak...beri sja pghargaan di atas keberanian dan krjasama mrk...

NURAIDAH
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 5
Age : 53
Registration date : 11/07/2009

View user profile

Back to top Go down

TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS - Page 2 Empty Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by Cikgu X on Sun Jul 25, 2010 9:29 pm

betul... kalau tak, nt mereka akan tambah ke 'belakang' lagi...

_________________mbf...
TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS - Page 2 To_tea16
Cikgu X
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS - Page 2 Empty Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by Abe13 on Tue Nov 02, 2010 3:07 pm

Emm..kawalan murid, mmg susah cikguu..ini yang saya buat la di skul, cikgu bina identiti..terpaksa cikgu ada perwatakan yang berbeza mengikut keadaan, cuba jadi ibubapa kepada mereka jadi cikgu kena ada sifat tegas, lembut, melawak dan serius. Kalau cikgu nak ambil tindakan untuk sesuatu kesalahan kena bagitau dulu, kalau cikgu nak bagi hadiah dgn budak kena bagitau dulu..so kalau ada sape2 yang buat kesalahan atau buat kebaikan cikgu kena kotakan apa yang cikgu katakan..

Masa yang sama cikgu kena pandai buat lawak..biasa budak ni suka ketawa, puji mereka yang buat baik walaupun sedikit..dan tegur mereka yang buat kesalahan...kalau cikgu dah janji untuk mendenda atau serah kepada guru disiplin, kotakan apa yang cikgu telah katakan.Lagi satu cikgu kena bersikap adil, samarata dengan semua murid kalau hendak ambil tindakan jangan sesekali ada pilih kasih walaupun dengan pelajar yang ada kaitan persaudaraan dengan cikgu.

Tapi biasanya, pengalaman yang akan membimbing kita...wassalam..

Abe13
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 6
Registration date : 25/06/2010

View user profile

Back to top Go down

TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS - Page 2 Empty Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by Cikgu X on Tue Nov 02, 2010 5:16 pm

betul... saya setuju... sbg guru, kita mesti bina identiti supaya murid2 mengenali kita dgn identiti kita... identiti sbg guru yg lembut & tdk sampai hati mendenda atau tdk tegas akan menyebabkan kepala dipijak murid... bina identiti sbg guru yg baik, tp tegas, praktikal, adil, prihatin dan boleh berkawan dgn murid...

_________________mbf...
TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS - Page 2 To_tea16
Cikgu X
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS - Page 2 Empty Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by Megazero on Sat Mar 05, 2011 4:53 pm

boleh saya tanya,apa nak buat jika murid tuh kepala batu dan memang sangat degil untuk dengar arahan?mana la tau kalo ade.

Megazero
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 4
Location : Secret
Humor : Jenis tak pandai buat lawak(no sense of humor)
Registration date : 05/03/2011

View user profile

Back to top Go down

TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS - Page 2 Empty Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by Cikgu X on Sun Mar 06, 2011 2:18 pm

mmg ramai murid yg begini... pd pendpt sya, guru tdk perlulah berlembut higga murid pijak kepala... kena ingat, murid2 skrng pandai2 & pintar2... tengok sj guru, dah tau dia boleh makan atau tdk... sb itu guru kena tunjuk kaliber, tunjuk yg pelajaran adalah no.1... mula2 mgkin sukar, tp bila dah lama, bila murid dah kenal kualiti guru, maka mudah utk mengawal & mengajar dlm kelas...

_________________mbf...
TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS - Page 2 To_tea16
Cikgu X
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS - Page 2 Empty Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by F.B.K on Sun Mar 06, 2011 11:37 pm

bagi saya, lebih elok jika guna cara lama .. sbb kebanyakan yang berjaya sekarang lahir di zaman sistem persekolahan lama .. lingkungan 1995 ke bawah .. guru tidak jauh dari rotan ... memang berkesan ... tp sekarang dunia dah berubah ... apa boleh buat ... masih ingat dirotan guru BI .. syukur kerana cikgu tu rotan .. BI saya ok jugak .. terima kasih cikgu

F.B.K
MBF New Member
MBF New Member

Number of posts : 2
Registration date : 06/03/2011

View user profile

Back to top Go down

TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS - Page 2 Empty Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by Cikgu X on Mon Mar 07, 2011 9:43 pm

cara lama mmg berkesan dlm mengawal murid2 dlm kelas... cuma tdk tau apa yg berlaku, skrng tdk dpt diamalkan lg... masalah2 banyak berlaku dlm kelas... akibatnya pelajaran terjejas...

_________________mbf...
TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS - Page 2 To_tea16
Cikgu X
Cikgu X
Special Rank

Number of posts : 3202
Registration date : 12/11/2008

View user profile

Back to top Go down

TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS - Page 2 Empty Re: TIPS KAWALAN MURID DLM KELAS

Post by Sponsored content


Sponsored content


Back to top Go down

Page 2 of 2 Previous  1, 2

Back to top


 
Permissions in this forum:
You cannot reply to topics in this forum